Een huis kopen

Er komt veel kijken bij de aankoop van een huis. Om dit voor u inzichtelijk te maken hebben wij een stappenplan opgesteld.
U kunt
de oranje woorden aanklikken voor meer informatie.

Van koopovereenkomst tot akte

Stap 1 – Het opstarten van uw dossier

Nadat wij het koopcontract hebben ontvangen nemen wij contact met u op om een afspraak in te plannen voor het ondertekenen van de akte(n). Daarna ontvangt u van ons een digitale brief over de verdere gang van zaken.

In het kader van de AVG werken wij met een beveiligde omgeving in de vorm van een portal zodat we op een veilige manier met u kunnen communiceren. Bij het opstarten van uw dossier maken wij voor u een account aan. U ontvangt hierover een e-mail. Het kan gebeuren dat deze e-mail in de map ā€˜ongewenste e-mailā€™ terechtkomt. Wij raden u aan dit te controleren.

Voor meer informatie over de werking van de portal kunt u terecht op de onderstaande pagina.

Stap 2 – Controles en cliĆ«ntenonderzoek

Actie kantoor: ā€¢ Uitvoeren diverse werkzaamheden en controles: Kadaster en andere registers. Er wordt onder andere onderzocht er bijzonderheden zijn ten opzichte van het onroerend goed en of de verkoper bevoegd is om het onroerend goed te verkopen.
ā€¢ Als er sprake is van een hypotheek:
– Opvragen
aflosnota (hypotheek verkoper)
– Toestemming overbruggingshypotheek (overbrugging koper)
ā€¢ Uitvoeren van het cliĆ«ntenonderzoek. Hieronder leest u welke acties u hiervoor moet ondernemen.

Actie cliĆ«nten: ā€¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het cliĆ«nteninformatieformulier.
ā€¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het
herkomst van vermogen-formulier.
ā€¢ Voldoen van de
waarborgsom of bankgarantie (als dat van toepassing is. Dit is vastgelegd in het koopcontract).

Stap 3 – Opstellen akte(n) en overboeken gelden (door de koper)

Actie kantoor:
ā€¢ Opstellen van de leveringsakte, hypotheekakte (als dat van toepassing is) en de nota van afrekening.Wij streven ernaar om u twee weken voor het ondertekenen van de akte(n) de concepten toe te sturen (let op: hierbij zijn wij afhankelijk van meerdere partijen waardoor in enkele gevallen vertraging kan ontstaan).
ā€¢ Als er sprake is van een hypotheek dan vragen wij de hypotheekgelden op bij de bank.

Actie cliƫnt(en):
In de nota van afrekening kunt u terugvinden wat u moet betalen of ontvangt. Het te betalen bedrag moet tijdig maar niet eerder dan 5 werkdagen naar de derdengeldenrekening worden overgemaakt

NL62 RABO 0150 6135 55 ten name van Notariskantoor Geerse Terheijden B.V.

Tip: Denk aan het eventueel verhogen van het daglimiet.

Stap 4 – Ondertekening van de akte(n)

Actie kantoor en cliƫnt(en):
Op de dag van de ondertekening voeren wij vĆ³Ć³r de ondertekening van de akte(n) nogmaals de nodige controles uit.
Nadat deze laatste controles zijn uitgevoerd is/zijn de akte(n) klaar voor ondertekening. De koper(s) en verkoper(s) komen hiervoor meestal beiden naar de notaris. Het komt ook voor dat de verkopende partij niet aanwezig is maar tekent per
volmacht.

Let op: Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Dit mag een ID-kaart, paspoort of rijbewijs zijn.

Stap 5 – Inschrijving Kadaster en overboeken gelden (door ons kantoor)

Actie kantoor:
ā€¢ Na ondertekening zorgt de notaris voor digitale inschrijving van de leveringsakte in het Kadaster. Als er sprake is van een hypotheekakte wordt ook deze ingeschreven in het Kadaster.
ā€¢ Zodra de notaris heeft gecontroleerd en vastgesteld dat de inschrijving in het Kadaster correct is verwerkt, worden de gelden overgemaakt naar de verkoper. Dit gebeurt maximaal twee werkdagen na het ondertekenen van de akte(n).

Vragen?

Bekijk de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op!

076-5931235
info@notariskantoorterheijden.nl

Stap 1 – Het opstarten
van uw dossier

Actie kantoor:
Nadat wij het koopcontract hebben ontvangen nemen wij contact met u op om een afspraak in te plannen voor het ondertekenen van de
akte(n). Daarna ontvangt u van ons een digitale brief over de verdere gang van zaken.

In het kader van de AVG werken wij met een beveiligde omgeving in de vorm van een portal zodat we op een veilige manier met u kunnen communiceren. Bij het opstarten van uw dossier maken wij voor u een account aan. U ontvangt hierover een e-mail. Het kan gebeuren dat deze e-mail in de map ā€˜ongewenste e-mailā€™ terechtkomt. Wij raden u aan dit te controleren.

Voor meer informatie over de werking van de portal kunt u terecht op de onderstaande pagina.

Stap 2 – Controles en cliĆ«ntenonderzoek

Actie kantoor:
ā€¢ Uitvoeren diverse werkzaamheden en controles: Kadaster en andere registers
.
Er wordt onder andere onderzocht of er bijzonderheden zijn ten opzichte van het onroerend goed en of de verkoper bevoegd is om het onroerend goed te verkopen.

ā€¢ Als er sprake is van een hypotheek:
– Opvragen aflosnota (hypotheek verkoper)
– Toestemming overbruggingsypotheek (overbrugging koper)
ā€¢ Uitvoeren van het cliĆ«ntenonderzoek. Hieronder leest u welke acties u hiervoor moet ondernemen.

Actie cliƫnt(en):
ā€¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het cliĆ«nteninformatieformulier.

ā€¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het herkomst van vermogen-formulier.
ā€¢ Voldoen van de waarborgsom of bankgarantie (Als dat van toepassing is. Dit is vastgelegd in het koopcontract).

Stap 3 – Opstellen akte(n) en overboeken gelden (door de koper)

Actie kantoor:
ā€¢ Opstellen van de leveringsakte,hypotheekakte (als dat van toepassing is) en de nota van afrekening.

Wij s
treven ernaar om u twee weken voor het ondertekenen van de akte(n) de concepten toe te sturen (let op: hierbij zijn wij afhankelijk van meerdere partijen waardoor in enkele gevallen vertraging kan ontstaan).
ā€¢ Als er sprake is van een hypotheek dan vragen wij de hypotheekgelden op bij de bank.

Actie cliƫnt(en):
In de nota van afrekening kunt u terugvinden wat u moet betalen of ontvangt. Een door u te betalen bedrag moet tijdig maar niet eerder dan 5 werkdagen naar de derdengeldenrekening worden overgemaakt.

NL62 RABO 0150 6135 55 ten name van Notariskantoor Geerse Terheijden B.V.

Tip: Denk aan het eventueel verhogen van het daglimiet.

Stap 4 – Ondertekening van
de akte(n)

Actie kantoor en cliƫnt(en):
Op de dag van de ondertekening voeren wij vĆ³Ć³r de ondertekening nogmaals de nodige controles uit. Nadat deze laatste controles zijn uitgevoerd is/zijn de akte(n) klaar voor ondertekening. De koper(s) en verkoper(s) komen hiervoor meestal beiden naar de notaris. Het komt ook voor dat de verkopende partij niet aanwezig is maar tekent per volmacht.

Let op: Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Dit mag een ID-kaart, paspoort of rijbewijs zijn.

Stap 5 – Inschrijving Kadaster en overboeken gelden (door ons kantoor)

Actie kantoor:
ā€¢ Na ondertekening zorgt de notaris voor digitale inschrijving van de leveringsakte in het Kadaster. Als er sprake is van een hypotheekakte wordt ook deze ingeschreven in het Kadaster.
ā€¢ Zodra de notaris heeft gecontroleerd en vastgesteld dat de inschrijving in het Kadaster correct is verwerkt, worden de gelden overgemaakt naar de verkoper.
Dit gebeurt maximaal twee werkdagen na het ondertekenen van de akte(n).

Vragen?

Bekijk de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op!

(076) 593 1235
info@notariskantoorterheijden.nl

 


Veelgestelde vragen

Voor uitleg over de werking van de portal kunt u terecht op de informatiepagina over de portal.

Het cliƫntenonderzoek is een onderdeel uit de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft). Notarissen zijn wettelijk verplicht om een cliƫntenonderzoek uit te voeren. Hieronder valt onder andere het vaststellen van de identiteit van de cliƫnt en het nagaan van de herkomst van gelden. U kunt hier meer lezen over het cliƫntenonderzoek: https://www.notaris.nl/files/Brochures/brochure-clientenonderzoek-en-meldplicht-in-het-notariaat-maart-2022.pdf

Notarissen zijn wettelijk verplicht om na te gaan of een cliƫnt een politiek prominent persoon is (PPP), ook wel PEP (Politically Exposed Person) genoemd. Daarom ontvangt u van ons het cliƫnteninformatieformulier. Hierop geeft u aan of u wel of geen politiek prominent persoon bent. Dit is onderdeel van het cliƫntenonderzoek.

Op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) vragen wij u om de herkomst van eventuele eigen middelen aan te tonen. Dit is onderdeel van het cliƫntenonderzoek. Het is belangrijk dat u (als dat van toepassing is) bewijsstukken aanlevert.

Nadat wij het koopcontract hebben ontvangen sturen wij u een digitale brief met informatie over de verdere gang van zaken. De formulieren worden als bijlage toegevoegd aan deze digitale brief.

Wij verzoeken u de formulieren op tijd – uiterlijk vijf werkdagen voor het tekenen van de akte(n) – aan te leveren. De formulieren kunt u inscannen en terugsturen via de portal. U mag de formulieren ook langsbrengen op kantoor. In dat geval is het zinvol om een afspraak te maken: (076) 593 1235.

NL62 RABO 0150 6135 55 ten name van Notariskantoor Geerse Terheijden B.V.

Deze datum staat genoemd in het koopcontract. Ook staat deze datum in de digitale brief die u van ons ontvangt.


Meer informatie? Lees verder in de brochures van de KNB (Koninklijke Notariƫle Beroepsorganisatie).

Vragen of een afspraak inplannen?

Vrijblijvende offerte ontvangen?