Een huis kopen
Er komt veel kijken bij de aankoop van een huis. Om dit voor u inzichtelijk te maken hebben wij een stappenplan opgesteld.
U kunt de oranje woorden aanklikken voor meer informatie.
Van koopovereenkomst tot akte
Stap 1 – Het opstarten van uw dossier
Nadat wij het koopcontract hebben ontvangen nemen wij contact met u op om een afspraak in te plannen voor het ondertekenen van de akte(n). Daarna ontvangt u van ons een digitale brief over de verdere gang van zaken.
In het kader van de AVG werken wij met een beveiligde omgeving in de vorm van een portal zodat we op een veilige manier met u kunnen communiceren. Bij het opstarten van uw dossier maken wij voor u een account aan. U ontvangt hierover een e-mail. Het kan gebeuren dat deze e-mail in de map āongewenste e-mailā terechtkomt. Wij raden u aan dit te controleren.
Voor meer informatie over de werking van de portal kunt u terecht op de onderstaande pagina.
Stap 2 – Controles en cliĆ«ntenonderzoek
Actie kantoor:
ā¢ Uitvoeren diverse werkzaamheden en controles: Kadaster en andere registers. Er wordt onder andere onderzocht er bijzonderheden zijn ten opzichte van het onroerend goed en of de verkoper bevoegd is om het onroerend goed te verkopen.
ā¢ Als er sprake is van een hypotheek:
– Opvragen aflosnota (hypotheek verkoper)
– Toestemming overbruggingshypotheek (overbrugging koper)
ā¢ Uitvoeren van het cliĆ«ntenonderzoek. Hieronder leest u welke acties u hiervoor moet ondernemen.
Actie cliƫnten:
ā¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het cliĆ«nteninformatieformulier.
ā¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het herkomst van vermogen-formulier.
ā¢ Voldoen van de waarborgsom of bankgarantie (als dat van toepassing is. Dit is vastgelegd in het koopcontract).
Stap 3 – Opstellen akte(n) en overboeken gelden (door de koper)
Actie kantoor:
ā¢ Opstellen van de leveringsakte, hypotheekakte (als dat van toepassing is) en de nota van afrekening.Wij streven ernaar om u twee weken voor het ondertekenen van de akte(n) de concepten toe te sturen (let op: hierbij zijn wij afhankelijk van meerdere partijen waardoor in enkele gevallen vertraging kan ontstaan).
ā¢ Als er sprake is van een hypotheek dan vragen wij de hypotheekgelden op bij de bank.
Actie cliƫnt(en):
In de nota van afrekening kunt u terugvinden wat u moet betalen of ontvangt. Het te betalen bedrag moet tijdig maar niet eerder dan 5 werkdagen naar de derdengeldenrekening worden overgemaakt
Stap 4 – Ondertekening van de akte(n)
Actie kantoor en cliƫnt(en):
Op de dag van de ondertekening voeren wij vĆ³Ć³r de ondertekening van de akte(n) nogmaals de nodige controles uit.
Nadat deze laatste controles zijn uitgevoerd is/zijn de akte(n) klaar voor ondertekening. De koper(s) en verkoper(s) komen hiervoor meestal beiden naar de notaris. Het komt ook voor dat de verkopende partij niet aanwezig is maar tekent per volmacht.
Stap 5 – Inschrijving Kadaster en overboeken gelden (door ons kantoor)
Actie kantoor:
ā¢ Na ondertekening zorgt de notaris voor digitale inschrijving van de leveringsakte in het Kadaster. Als er sprake is van een hypotheekakte wordt ook deze ingeschreven in het Kadaster.
ā¢ Zodra de notaris heeft gecontroleerd en vastgesteld dat de inschrijving in het Kadaster correct is verwerkt, worden de gelden overgemaakt naar de verkoper. Dit gebeurt maximaal twee werkdagen na het ondertekenen van de akte(n).
Stap 1 – Het opstarten
van uw dossier
van uw dossier
Actie kantoor:
Nadat wij het koopcontract hebben ontvangen nemen wij contact met u op om een afspraak in te plannen voor het ondertekenen van de akte(n). Daarna ontvangt u van ons een digitale brief over de verdere gang van zaken.
In het kader van de AVG werken wij met een beveiligde omgeving in de vorm van een portal zodat we op een veilige manier met u kunnen communiceren. Bij het opstarten van uw dossier maken wij voor u een account aan. U ontvangt hierover een e-mail. Het kan gebeuren dat deze e-mail in de map āongewenste e-mailā terechtkomt. Wij raden u aan dit te controleren.
Voor meer informatie over de werking van de portal kunt u terecht op de onderstaande pagina.
Stap 2 – Controles en cliĆ«ntenonderzoek
Actie kantoor:
ā¢ Uitvoeren diverse werkzaamheden en controles: Kadaster en andere registers.
Er wordt onder andere onderzocht of er bijzonderheden zijn ten opzichte van het onroerend goed en of de verkoper bevoegd is om het onroerend goed te verkopen.
ā¢ Als er sprake is van een hypotheek:
– Opvragen aflosnota (hypotheek verkoper)
– Toestemming overbruggingsypotheek (overbrugging koper)
ā¢ Uitvoeren van het cliĆ«ntenonderzoek. Hieronder leest u welke acties u hiervoor moet ondernemen.
Actie cliƫnt(en):
ā¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het cliĆ«nteninformatieformulier.
ā¢ Invullen, ondertekenen en terugsturen van het herkomst van vermogen-formulier.
ā¢ Voldoen van de waarborgsom of bankgarantie (Als dat van toepassing is. Dit is vastgelegd in het koopcontract).
Stap 3 – Opstellen akte(n) en overboeken gelden (door de koper)
Actie kantoor:
ā¢ Opstellen van de leveringsakte,hypotheekakte (als dat van toepassing is) en de nota van afrekening.
Wij streven ernaar om u twee weken voor het ondertekenen van de akte(n) de concepten toe te sturen (let op: hierbij zijn wij afhankelijk van meerdere partijen waardoor in enkele gevallen vertraging kan ontstaan).
ā¢ Als er sprake is van een hypotheek dan vragen wij de hypotheekgelden op bij de bank.
Actie cliƫnt(en):
In de nota van afrekening kunt u terugvinden wat u moet betalen of ontvangt. Een door u te betalen bedrag moet tijdig maar niet eerder dan 5 werkdagen naar de derdengeldenrekening worden overgemaakt.
Stap 4 – Ondertekening van
de akte(n)
de akte(n)
Actie kantoor en cliƫnt(en):
Op de dag van de ondertekening voeren wij vĆ³Ć³r de ondertekening nogmaals de nodige controles uit. Nadat deze laatste controles zijn uitgevoerd is/zijn de akte(n) klaar voor ondertekening. De koper(s) en verkoper(s) komen hiervoor meestal beiden naar de notaris. Het komt ook voor dat de verkopende partij niet aanwezig is maar tekent per volmacht.
Stap 5 – Inschrijving Kadaster en overboeken gelden (door ons kantoor)
Actie kantoor:
ā¢ Na ondertekening zorgt de notaris voor digitale inschrijving van de leveringsakte in het Kadaster. Als er sprake is van een hypotheekakte wordt ook deze ingeschreven in het Kadaster.
ā¢ Zodra de notaris heeft gecontroleerd en vastgesteld dat de inschrijving in het Kadaster correct is verwerkt, worden de gelden overgemaakt naar de verkoper.
Dit gebeurt maximaal twee werkdagen na het ondertekenen van de akte(n).
Vragen?
Bekijk de veelgestelde vragen hieronder of neem contact met ons op!
(076) 593 1235
info@notariskantoorterheijden.nl
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen